איך נבחר את אריחי הריצוף המתאימים לנו ביותר? מגוון הריצופים הקיים היום בשוק הוא כמעט בלתי מוגבל, גדלים, צבעים, מרקמים וטקסטורות למכביר, עד שהעין כבר אינה מסוגלת להתמקד באריח הרצוי והאופציונאלי.

הנקודות עליהן יש לשים את הדגש העיקרי: איכות יצור, גימור, גודל וצבע.

איכות יצור

לכולנו נראה כי ללא ספק הריצוף המיוצר באיטליה ובספרד הוא האיכותי ביותר, מי שבוחר לקנות ריצוף כזה ללא ספק אינו מתפשר על איכות, אם כי לעתים המוצר יקר משמעותית ויהיו שיחפשו בעקבות זאת אלטרנטיבה זולה יותר.

הריצוף הסיני והטורקי בא לתת תשובה למחפשים מוצר זול יותר, בריצוף מתוצרות אלו ניתן למצוא העתקים של חברות ספרדיות ואיטלקיות יוקרתיות במחירים נוחים, כאשר ההבדלים כמעט ואינם נראים לעין, וע"כ בהחלט יכול לקרות מצב בו הריצוף שאהבנו הוא מתוצרת סין או טורקיה ולא באיטליה או ספרד וכן להיפך.

חשוב לדעת שהמפעלים הגדולים בסין / טורקיה יעשו הכול ע"מ שהמוצר יהיה איכותי, עמיד, נראה טוב וישווק בכל מקום בעולם. ואכן, תוצרות באיכות גבוהה אינן נופלות מטיב האריחים המיוצרים באיטליה וספרד ולעתים אף גוברות על חלקם.

במידה והריצוף הנבחר הוא תוצר סין / טורקיה חשוב לוודא שהוא מגיע ממפעל איכותי העומד בכל הבדיקות של מכון התקנים הישראלי.

גימור

צורת הגימור החיצונית של האריח משפיע בעיקר על מראהו, אך עלולה להשליך גם על עמידותו בפני שבירה, סדיקה והכתמה.

גימור מט

האריח נכנס לשריפה בתנור בטמפרטורה גבוהה, פעולה המקנה לו חוזק, אך אינה מונעת ספיגת כתמים.

גימור משי/ סאטן

אריחים בגימור משי משלבים את מראה האריח המט והמבריק יחד, הם לא גונבים את ההצגה בחלל כמו האריחים המבריקים, אך יש להם אפקט של ברק עדין וחלק. אריחים אלו תופסים את מקומם של האריחים המט יותר ויותר.

גימור מבריק

האריח מצופה בשכבת גלזורה אשר מעניקה לו את מראהו המבריק והזוהר וגם 'אוטמת' אותו מפני ספיגה. האריחים נותנים לרוב תחושת מרחב בשל אפקט המראה שהם יוצרים ומתאימים יותר לחללים בסגנון עיצוב קלאסי ועשיר יותר ופחות לסגנון המודרני- מינימליסטי. אריח מבריק נתון לשריטות ולשחיקה.

זיגוג לה-פאטו

זהו זיגוג מט אשר ניתן ללטשו לגימור חצי מבריק. היופי באריחים אלו הוא המראה המזכיר שיש מלוטש, המשלב את איכות האריח המט ואת הברק של האריחים המבריקים. כמו"כ, מדובר ללא ספק בריצוף עמיד ואיכותי במיוחד.

גימור נוגד החלקה

נקרא גם 'אנטי- סליפ', אלו אריחים יעודיים לאזוים רטובים בהם יש סכנת החלקה, באם המדובר באזורי חוץ או בחללי פנים רטובים כדוגמת חדרי רחצה. התקן מגדיר מקדמי הגנה שונים ברמת החספוס וההגנה שלהם נגד החלקה כאשר יש למקדם סימון מקובל R9-R12:

R9– האריחים הנפוצים בשוק הריצוף, בעלי משטח חלק ומט אשר מהווה אזור חיכוך נמוך ובמגע עם מים לא יהווה הגנה נגד החלקה.

R10– אריחים בעלי מקדם חיכוך בינוני, כזה הגורם לרגל להתקע עליו גם כאשר יש מעט רטיבות, ממקדם זה ומעלה נהוג להשתמש בחדרי רחצה פרטיים ובשימוש כללי. לדרגה זו יש גם תת דרגות המזוהות ע"י שימוש ב-3 האותיות האנגליות הראשונות.

R11– אריחים נוגדי החלקה ברמה גבוהה המשמשים לריצופי חוץ, סביב בריכות, מזרקות, כמשטחי אזהרה במקומות המועדים לנפילות ועוד… החספוס מונע החלקה גם ברמת רטיבות גבוהה. מנגד יש לקחת בחשבון שיש קושי בנקיונם ולכן הם לא מומלצים לשימושי פנים לחים בלבד.

R12– אריחים המיועדים בעיקר לשימוש תעשייתי בו נעשה שימוש בשמנים/ קרח וכדו'

יש לציין כי ישנן קולקציות אריחים בהם ניתן להשיג אריח זהה בעל מקדמי החלקה שונים, הדבר מאפשר ריצוף אחיד ורציף בחללים השונים אך בהתאמה לרמת הלחות לכל חלל.

גודל

גודל האריח שנבחר ישפיע רבות על התחושה בחלל.

אריחי ריצוף קטנים יוצרים תחושה של חלל קטן, ואילו אריחים גדולים יוצרים תחושה של חלל גדול ומרווח.

בנוסף, קיימות כיום צורות וגדלים שונים של אריחי ריצוף- אריחים ריבועיים במידות שונות (60/60, 80/80, 100/100 ועוד…), אריחים מלבניים, אריחים מאורכים דמויי פרקט.

צבע ומרקם

כפי שנאמר לעניין הגודל, כך גם בצבע ובטקסטורה- אריח בהיר ומוחלק ייתן תחושה רחבה ומוארת לעומת האריח הכהה והמדוגם שיתן תחושה של חלל קטן וחמים.

בבואנו לבחור ריצוף, עלינו לנסות להגדיר לעצמנו מהי התחושה שאנחנו רוצים להשיג בחלל ולשלב בה גם את הענין הפרקטי בשימוש היומיומי.