אתם עומדים בפני תהליך של בניה חדשה / הרחבה / שיפוץ ואתם מעוניינים לסגור עם אדריכל/ית או מעצב/ת (להלן: אדריכל) על תכנון ועיצוב הפנים.

מה הקבלן שלכם צריך לקבל מהאדריכל? אילו תכניות הן הכרחיות ואילו פחות? ישנן תכניות עליהן לא ניתן לוותר וישנן כאלו שמידת הכרחיותן נתונה לשיקול בהתאם למצב ולסוג העבודה, על האדריכל לכוון ולהמליץ הן מראש והן בשעת מעשה אילו תכניות נצרכות.

אז מה נכלל בסט תוכניות עבודה מפורטות?

תכניות הריסה- תכנית ובה מידות מדויקות לקירות אותם צריך להרוס, תכנית זו תידרש במקרה של בניה / שיפוץ ע"ג הקיים ואינה קיימת באם מדובר בבניה חדשה לגמרי, כמו גם במקרה בו הורסים את כל הפנים הקיים שאז הורסים שלא לפי תכנית.

תכניות בניה- תכנית ובה מידות מדויקות לכל הקירות החדשים אותם תכננו, בתכנית יופיע פירוט מדויק של כל אלמנט קבוע שנבנה בשטח, חומר, מידות, גובה וכל מידע רלוונטי אחר.

תכניות אינסטלציה- התכנית כוללת מיקומי צנרת אינסטלציה, נקודות כניסה ויציאה של מים, מים חמים ו/או קרים, ניקוז, מיקום חנוכיית המים הראשית בדירה. בהתייחס לכל מרכיבי האינסטלציה הדורשים זאת, כגון: מכונת כביסה, מדיח כלים, דוד חשמלי וכדו'. התכנית תכלול מידות מדויקות וגבהים במקרה הצורך.

תכניות חשמל- בתכנית יופיעו כל נקודות רכיב חשמלי בבית, החל ממיקום, גודל ותכולת לוח חשמל ועד שקעים, מפסקים, נקודות לתאורה קירית / עילית, תאורת חוץ, שקעי כוח, נקודות עבור פרטי מולטימדיה ומדיה. בתכנית זו יופיעו ג"כ מידות לכל נקודה שמסומנת בתכנית, כולל גבהים רצויים.

תכנית מיזוג אוויר- תכנית הקובעת את סוג המזגנים בכל חלל, האם המזגן יהיה מרכזי, מפוצל, עילי וכדו', היכן ימוקם בכל חדר, מספר כולל של מזגנים נדרשים ומיקום מעבה המזגן (המנוע החיצוני של המזגן).

תכניות גבס- במידה ומתוכננים בדירה אלמנטים העשויים מגבס, יש צורך בתכנית נפרדת לכל אלמנט, לכל אלמנט תכנית וחתך המסבירים כיצד הוא בנוי, מיקום מדויק של ספוטים או תאורה נסתרת, מידות, גבהים, הנמכות וסוג לוח הגבס הרצוי- לבן רגיל, ירוק עמיד במים, ירוק חסין אש.

תכניות ריצוף- תכנית המראה לרצף באיזו צורה מונח הריצוף, היכן להתחיל לרצף, באיזה מסלול, היכן יחתכו אריחי הריצוף והיכן יונחו בשלמותם. במידה ויש אלמנט משולב בריצוף (כגון פסיפס או אריחים מדוגמים וכדו') התכנית הכרחית, בתכנית תהיה נקודת התחלה וכיוון מסלול הריצוף, ומידות לאלמנטים השונים.

פריסות חדרים- תכנית המראה לקבלן כיצד יראו קירות ורצפת חדרי האמבטיה או כל חלל אחר בו יש חיפוי מיוחד, מהיכן להתחיל את הנחת האריח השלם, היכן לחצות אותו והיכן יעבור פס הדקור במידה ויש.

תכנית ריהוט- בתכנית ימוקמו הרהיטים בחללים השונים, בהתאמה לצרכים שלכם ולתפקודכם. התכנית תכלול מיקום רהיטים, גודל רצוי ומקובל, מידות כלליות לכל רהיט המאפשרות קניה ובחירה של הרהיטים גם באופן עצמאי.

תכניות נגרות- תכניות מפורטות לנגר: מטבח, מזנון, ארונות, מדפים וכל אלמנט העשוי מעץ. בתכניות המטבח יינתנו מידות מדויקות לכל המכשירים והכלים הקבועים במטבח, כגון: כיורים, מקרר, תנור, מדיח, מיקרוגל וכדו', יהיו מידות לכל הארונות, המגירות, אופן הפתיחה וסוג הידית, גבהים רצויים וכל פרט רלוונטי אחר, ובמטבח יש הרבה כאלו… תכניות נגרות הכרחיות כאשר פריטי הנגרות מוזמנים אישית, אך גם במידה בו רוכשים ריהוט מוכן בחנות מומלץ להגיע עם תכניות חלוקה ועיצוב ע"מ להתאים באופן מקסימלי את ריהוט הסטנדרט לצרכים הספציפיים.

תכניות אלו צריך האדריכל להוציא לקבלן לפני ביצוע העבודה, אם כי ייתכנו תכניות שהצורך להן מתעורר תוך כדי עבודה.

במידה ואין בפרויקט קבלן מאחד לכל בעלי המקצוע- ייתן האדריכל לכל בעל מקצוע בנפרד את התכנית הקשורה אליו.

במקרה בו אתם רוצים לדעת מראש כמויות מדויקות של כל הפריטים המרכיבים את בנית הבית- כדאי להזמין מהאדריכל 'כתב כמויות' בו תהיה רשימה מפורטת של הכלים, החומרים והנקודות המופיעים בתכניות הנ"ל, כמות מכל פריט, סוג, גוון, צבע וחומר.

ללא ספק, סט תכניות עבודה מפורט וכתב כמויות נותנים לכם כבונים מסלול מוגדר, אפשרות לחישוב עלויות, הבנת התהליך והקלה בעבודות השיפוץ.